JUL OCH NYÅR I SYDAFRIKA  2017/2018

Sydafrika - vilket fantastiskt resmål! Vi hade hört så mycket positivt innan vi reste och förväntningarna var skyhöga - ändå infriades dessa med råge. Människorna, naturen, djuren, klimatet, maten, vinet - listan kan bli lång men faktum är att ALLT är makalöst bra i Sydafrika!

Vi var borta 16 dagar. Då startade vi med en vecka i Kapstaden. Därefter bilade vi från Kapstaden - safari vid Albertinia - Mossel bay - Franschoek - Stellenbosch - Cape Town Airport.

Flyg Köpenhamn - Addis Abeba - Kapstaden 2017-12-18

Vi valde efter en del efterforskningar Ethiopean Airlines. Nackdelen med att mellanlanda i Etiopien, är att om planet blir mer än 8 timmar försenat, så ska du vara vaccinerad mot gula febern  för att komma in i Sydafrika. Vi vågade inte chansa, då vi läst att flygbolaget hade en del förseningar. Det blev en extra spruta. Ethiopean Airlines får klart godkänt betyg av oss men maten kunde ha varit bättre.

Det är en lång flygresa men det är en klar fördel att du slipper tidsomställning. När vi hade landat i Kapstaden blev vi hämtade av en chaufför som värdinnan på vårt boende hade bokat. Äventyret hade startat!

7 dagar i Kapstaden

Vi valde att bo i Camps Bay, en lyxig semesterort, söder om  Kapstaden. Det var ett riktigt bra val. Vi hittade en fin lägenhet via Airb´n´b som var väligt trevlig med utgång till gemensam trädgård och två pooler. Skönt att ha lägenhet och att kunna laga egen mat när man stannar en hel vecka.  Biancas lägenhet finner du här:

Vi hade gångavstånd ner till strandpromenaden, där det låg många trevliga restauranger. Stranden är fin men det är väldigt kallt i vattnet. Våra favoritrestauranger blev Husar Grill och Zenzero - väl värda ett besök!

Det finns mycket att se och uppleva i Kapstaden. Vi förflyttade oss runt i Kapstaden med Uber som värdinnan tipsat om. Det var billigt och smidigt. Några "måsten" i Kapstaden är Robben Island, Table Mountain och Waterfront. Vi åkte även med en Hop on-Hop off buss, vilket är ett smidigt sätt att få se mycket på kort tid.

Jag funderade själv på säkerheten i Kapstaden innan vi reste och var orolig att man skulle känna sig otrygg men det upplevde vi aldrig. Vi var dock försiktiga och rörde oss i områden som vi kände till.  Sena kvällar blev det Uber/taxi.

Alfred & Victoria Waterfront var ett väldigt trevligt område att strosa runt i. Massor av butiker och restauranger. Områdets "design" är inspirerat av Fishermans Wharf i San Fransisco. Grand Africa Beach Café var ett trevligt ställe som ligger lite undangömt, en liten promenad från Waterfront. Ett avslappnat, tjusigt ställe att ta en lunch eller en after beach på.

Vi ville ta del av Mandelas historia när vi var i Sydafrika, så ett besök på Robben Island var givet.    Vi fick tyvärr en guide som var ganska tråkig. Har man varit på Alcatraz så har man kanske för höga förväntningar. Besöket blev lite av en besvikelse men man vill ju inte ha det ogjort.

Maten var något alldeles extra i Sydafrika, det var aldrig några bottennapp. Två väldigt trevliga matställen på superhärligt läge är The Round house - "fine dining restaurang" och  "systerrestaurangen" bredvid, Rumblion. Vi valde det lite enklare alternativet, Rumblion som hade jättegod mat och en trevlig terrass med fantastisk utsikt .

Godahoppsudden

Cape Point var mäktigt där havet slog in med höga vågor. Vi vandrade upp till fyren - en vidunderlig utsikt! Därefter åt vi lunch på restaurangen som låg där. Återigen riktigt bra mat! Sedan körrde vi vidare vi till Simonstown som är känt för sina pingvinkolonier. Åh - så söta!

Turen avslutades på Kirstenbosch National Botanical Garden som också var ett måste för mig som trädgårdsentusiast.

Höjdpunkten under veckan i Kapstaden, var vår resa runt Kaphalvön med en privat chaufför som vår värdinna hade tipsat om. Vi stannade först till vid ett litet fiskesamhälle som heter Houts Bay som där det pågick en marknad. Färden gick vidare via Chapmans Peak som är en slingrande väg ut mot Cape Point. Fantastiska vyer! Vår guide stannade vid fina utsiktsplatser och även för att få bilder på babianerna som dök upp.

Safari på Garden route game Lodge

Annan dag jul tog vi en Uber ut till flygplatsen där vi hade förbokat en hyrbil. Min man var något spänd inför bilkörning på vänster sida men det gick snabbt över. Vi följde motorvägen österut mot "the Garden route" och trafiken flöt på lugnt. Efter 34 mil, nästan 5 timmar senare var vi framme på vår Lodge där vi skulle få en kvälls safari, övernattning och en morgonsafari. Det var en superfin anläggning med bra boende, pool och mycket kunnig guide. En riktig höjdare! Det ska väl tilläggas att i södra delen av Sydafrika, området runt Kapstaden är det safari "light" som finns att tillgå. Där djuren lever i ett skyddat reservat som är långt ifrån i storlek med t.ex. Krugerparken. För oss var Garden route game Lodge  perfekt - vi var så nöjda!

Mossel Bay

Efter den magiska morgonsafarin , fortsatte vi några mil ut till kusten, närmare bestämt till Mossel Bay, där vi hade bokat ett väldigt trevligt bed and breakfast med pool - Avenue guesthouse. Mossel bay är starten på rutten "Garden route" som följer kusten österut. Vi valde att stanna i Mossel bay två nätter och bara ta en dagstur några mil österut. Vårt boende var toppen men Mossel bay som stad tyckte vi inte var så charmigt. Dock firade vi min mans 60-årsdag på en restaurang som heter Route 57 och drivs av en golfare vid namn Louis Oosthuizen - mycket mycket gott och trevligt!  Vi körde några mil österut till en badvik som heter Victoria Bay - vacker och häftiga vågor. Dessutom ett strandcafé, Vikkis at the beach, som såg väldigt enkelt ut men vilka burgare!

Ovan - Vackert och gott på Route 57

Vindistriktet runt Franschoek och Stellenbosch

Från Mossel Bay till Franschoek är det 36 mil att köra. Det är inte motorväg hela vägen men inte heller småvägar. Det tog dock sin lilla tid. Väl framme blev vi alldeles betagna av den lilla byn och Aschbourne Guesthouse - verkligen superfint!

Första kvällen promenerade vi längs en liten väg som ledde upp på en sluttning mot Dieu Donne Vineyards. På vingården låg restaurang Roca - mycket fint med en underbar utsikt över landskapet.                                           God och vacker mat med fint vin till!

Nästa dag var det nyårsafton och då hade vi bokat cyklar för att ta oss runt i landskapet och besöka några vingårdar. Första stoppet var Grande Provence där vi bjöds på nougat och vinprovning. Vackra lokaler och härlig uteservering i den fina trädgården som var dekorerad med olika konstverk. Rekommenderas varmt!

Därefter gick turen upp i bergen till Holden Manz vingård, där vi hade förbokat picknick. På andra sidan ett av vinfälten hade de ställt iordning en picnic area, väldigt charmigt med stenbord, invid en bäck. I sådan miljö kan det inte annat än smaka ljuvligt!

Sista cykelstoppet blev choklad och vinprovning på La Brie - Mums!

Nyårsaftonsmiddag åt vi på Ryans kitchen en trendig restaurang som våra värdar hade rekommenderat. Mycket bra - se nedan.

Nyårsdag begav vi oss till Stellenbosch som var folktomt denna dag. Det blev inget vingårdsbesök i Stellenbosch då allt var stängt denna dag. Vi upptäckte dock att botaniska trädgården var öppen och det blev ett trevligt besök där.

Vi bodde på Fynbos Villa som hade ett trevligt läge i ett villakvarter men rum som var ganska mörka med tunga gamla möbler. Dock en väldigt bra frukost och en pool som vi hade helt för oss själva.  Från Stellenbosch till flygplatsen hade vi fyra mil att köra vilket kändes som en lagom etapp när man har en flygresa framför sig. Det är ingen gigantisk flygplats - vilket underlättar vid  avlämning av hyrbil och incheckning av bagage. Allt flöt på som det skulle.

Så var det dags att åka hem....

Kortfattat kan jag sammanfatta denna resa som...

..en riktig drömresa med många, många nya intryck, fantastiska naturupplevelser och så mycket god mat -  oförglömliga minnen.