Hamburg

Perfekt resmål för en minisemester

Med Malmö som utgångspunkt ligger Hamburg inte långt borta. Vi startade bilen kl 5.30 och var framme i Hamburg kl 10.00. Då körde vi via Rödby och tog färjan över till Putgarten.

Vi valde hotel Senator som har ett väldigt bra läge och prisvärda rum - 129 Euro per natt för ett dubbelrum och då ingick en superbra frukost!

FRUKOST HELT I MIN SMAK MED MYCKET FRUKT

Vi var småhungriga när vi kom fram och begav oss ner till sjön Alster som ligger bara några minuters promenad från hotellet. Där åt vi en äggröra på A.More som ligger fint ute på en brygga.

Förstärkta av maten styrde vi stegen mot BinnerAlster där vi visste att rundturerna på sjön utgick. Vi hade tur och fick biljetter på en rundtur som skulle avgå snart. Vädret var helt underbart och det betyder så klart mycket för en fin tur runt sjöarna.

Hamburg är en härlig stad att bara strosa runt i. Det är faktiskt den stad i Europa som har flest broar - hela 2500 broar! Till och med fler än i Venedig! Överallt ligger det charmiga uteserveringar längs med gator och kanaler.

Servering på flotte i en av alla kanaler.
Världsarvet Speicherstadt med sina lagerhus invid kanalerna

Middag på kvällen, intog vi på en grekisk restaurang vid namn Kouros, nere vid Alster, nära hotellet. Mycket god mat! Vi tog en tur upp på takbaren Campari Lounge alldeles i närheten men det var tyvärr fullt. Vi fick i alla fall se utsikten och den läckra baren.

Dagen därpå tog vi den röda (Linie A) Hop on Hop off bussen från HuvudBahnhof som ligger bara några minuters gångväg från hotel Senator. Det är ett bra sätt att se alla sevärdheter i innerstaden. Första hopp off för vår del blev Planten und Blumen. Där tog vi en öl på kaféet som ligger fint vid dammarna.

TV-tornet

När vi skulle hoppa på nästa buss så blev det bekymmer. Vägen var avstängd för cykellopp och vi fick gå en bra bit för att hitta en hållplats där bussen kunde stanna. Vi promenerade tillbaka till Binneralster och skulle äta lunch på en av de restauranger som ligger på en flotte i kanalen - Ponton. Dock kände vi att det inte var så trivsamt (stressigt miljö och rökigt) så när vi väl hade satt oss så det blev bara dricka. Därefter tog vi Hop on-bussen från Rådhusplatsen och åkte vidare till hamnen där vi tog en enkel men mycket god lunch i en av alla de snabbmatskiosker som finns i längs kajen. Hamnen är imponerande stor - en av världens största hamnar. Vi promenerade längs kajen till Hamburgs nya konserthus - Elbphilharmonie som syns i bakgrunden på bilden nedan.

Hamnen med konserhuset i bakgrunden

Vi avslutade vår rundtur där vi började, alltså vid Hauptbahnhof. Härligt att sedan ha nära till hotellet när man varit ute en hel dag och gått många många steg. Det blev en stunds  vila och en drink på balkongen, på hotellet,  innan vi begav oss ut igen. Det var pridevecka och kanske var det därför som så många restauranger i våra kvarter var fullbokade. Vi ville absolut sitta ute i det fina vädret och hade efter en del efterforskande hittat restaurang Vesuvio där vi fick en mycket bra middag. Vesuvio ligger på kirchenallé nära Bahnhof. Lite förvirrande var det med två restauranger vägg i vägg som tycks ihopslagna till en. Vi hade bokat bord på den italienska som heter Vesuvio men fick menyn till den andra som heter Nagel. Vi fick be att få byta till den italienska menyn och blev väldigt nöjda med våra rätter Pasta med räkor samt en klassisk Wienerschnitzel.

Önskar att vi hade haft några dagar till i Hamburg. Men samtidigt så hinner man med mycket då många sevärdheter ligger inom promenadavstånd. Vill man få med det mesta på en dag så rekommenderar jag Hop on Hop off bussen.