Tripp i Europa

Northeim - Colmar - Europapark i Rust - Lugano - Gardasjön - Garmisch Partenkirchen - Wittenberg

Bilsemester är väldigt trevligt och extra trevligt när man får med hela familjen. Det var ett tag sedan vi åkte alla. "Barnen" var på denna resa 16, 18 och 23 år. Om man inte är så många i bilen, så behöver man inte förboka så mycket men om man reser iväg 5 personer så tycker jag att det är bra att ha förbokat på ställen där man kan bo alla tillsammans - dels för att det är trevligt men också för att det ofta blir så mycket dyrare när man ska betala för två hotellrum. Denna resa gjorde vi under fotbolls-EM och det blev lite pusslande för att kunna se matcherna. givetvis försöker man hitta en rutt som kan passa alla, därför blev det en resa med några vackra städer, fotbollsanpassat, ett nöjesfält, en stopp där vi träffade kusinerna, en vandring i bergen och så slutligen lite historia i Wittenberg.

Solnedgång vid Gardasjön

Etapp 1, Malmö - Northeim 65 mil

Vår första etapp gick till Northeim där vi hade hittat ett hotell som hette Hotel Schere. De hade inte fembäddsrum men däremot en sport-pub där vi kunde boka ett bord. Hotellet var bra - våra förväntningar var inte så stora men alla infriades. Det viktiga var för oss att få en bra plats i puben, vid TVn och det fick vi. Här skulle vi se matchen Sverige - Tyskland. Det blev god stämning i den trevliga puben. Matchen blev riktigt spännande när Sverige tog ledningen. Så småningom kvitterade Tyskland och vi svenskar kände väl ändå att det var godkänt med ett poäng i denna match. Tyvärr gjorde Tyskland ett mål till i sista minuten.

Northeim är en liten stad med ett litet,  trevligt centrum - många korsvirkeshus bidrar till mysig känsla. Det ligger också nära motorvägen så man behöver inte lägga tid på att köra lång omväg. Perfekt för en övernattning!

Northeim 65 mil från Malmö

Etapp 2, Northehim - Colmar 55 mil

I Colmar hade vi hittat en lägenhet på Airb´n´b som låg mitt i centrum. Ska man bara ha en övernattning så vinner man ju mycket på att bo "mitt i smeten". Colmar är verkligen värd ett besök - en riktigt pärla! Så pittoreskt med de gamla, vackra korsvirkeshusen, gränderna och så kanalen som rinner genom staden. massvis med små trevliga serveringar där du kan dricka ett glas vin från trakten. På kvällen hade vi förbokat en restaurang som hade servering intill kanalen - Caveu St Pierre - mycket trevligt och gott!

Etapp 3, Colmar - Europapark i Rust - 5 mil

Kör man från Colmar och passerar Rhen så kommer man över till den tyska sidan och snart ser man de enorma berg-o-dalbanorna i Europapark. Vi har varit här en gång förut och var mycket imponerade då. En välskött park med attraktioner som kan mäta sig med både Universal studios och Disneyland. Här vandrar man runt mellan olika länder i Europa och kan även välja att se  shower som var allt från ABBA till riddarspel. Första gången vi var här hittade vi ett bra ställe att bo på, Roosters bed and breakfast. Mycket fräscha rum och en kunglig frukost!

Etapp 4, Rust - Lugano  35 mil

Lugano är en stad som hade stått länge på min bucket-list. Min moster jobbade här som ung och målat upp en vacker bild i sina berättelser om staden. Nu äntligen skulle jag få besöka denna stad som ligger vid sjön med samma namn, på gränsen mellan Schweiz och Italien. Det visade sig vara en mycket vacker stad men jag fick inte riktigt någon "myskänsla" här. Det var det dock delade meningar om i familjen - mina döttrar tyckte att det var mysigt här. Det är samma landskap som runt Gardasjön och just den kombinationen - berg möter vatten är otroligt vackert och mäktigt! man ska veta att det är väldigt dyrt här. Jag hade sökt länge och till slut funnit ett hotell som jag tyckte verkade vara prisvärt med Luganos mått mätt. International au Lac Historic Lakeside Hotel visade sig vara ett riktigt bra val! Vi betalade 370 CHF vilket motsvarar ca 3500 kr (2018).

Hotel Internazional au du Lac

Rummet, eller snarare lägenheten var fantastiskt stort och fint med lyxig touch. Utanför rummet fanns en stor terrass med servering, schack och bordtennisbord. en trappa upp från terassen låg en härlig pool. Läget var perfekt med närheten till vattnet och centrum. parkering är viktigt att tänka på när man bilar och här fanns garage till rimlig peng. Vi var verkligen supernöjda med detta hotell!

Inför middagen på kvällen gjordes också lite research. man är ju mån om att äta gott och så ville vi inte bli alltför chockade av notan... Valet föll på Bistro & Pizza Argentino som ligger på Piazza Riforma mitt i centrala Lugano. Vi valde att äta pizza som var gott - 160 kr för en pizza är dyrt men det var ändå hyfsat pris på detta ställe med tanke på läget. Efter middagen strosade vi längs promenaden vid vattnet - verkligen vackert! Lugano inspirerade mig till att sätta upp Comosjön på min "bucket-lista". Comosjön ligger i stort sett intill Luganosjön med samma vackra landskap men på italienska sidan.

Etapp 5 Lugano - Gardasjön 22 mil. En veckas stopp med boende på fina Corte Casara i Lazise.

Nästa morgon körde vi vidare till Gardasjön där vi skulle sammanstråla med min kära svägerska och svåger samt kusinerna. Vi hade 22 mil dit och nu var det dags för Sverige att möta Mexico. En härlig seger med 3-0 som vi sedan firade på en mycket trevlig restaurang som heter Classique i Lazise.

Läs mer om Gardasjön och Lazise på:

Etapp 6, Lazise - Garmisch Partenkirchen 30 mil

Garmisch Partenkirchen är en liten charmig ort i Tyskland nära gränsen till Österrike. Vi blev väldigt förtjusta i både hotell och orten. hit skulle man kunna köra på en miniresa för att åka lite skidor. Tanken var från början att vi skulle ha stannat här för att vandra lite men Sveriges framgångar i fotbollsEM gjorde att vi planerade om och tog bara en övernattning här. Vi tog en tur bort till Olympiabacken för skidhopp och en promenad i den charmiga staden. återkommer gärna hit för att se mer!

Etapp 7, Garmisch Partenkirchen - Wittenberg 58 mil

Porten med teserna
 Wittenberg kallas också Lutherstaden. Det var här Martin Luther spikade upp teserna på porten till Slottskyrkan.  Vi trodde att staden skulle vara full av turister men faktum är att det var nästan ödsligt - inga turister eller människor som rörde sig i staden. Det gav oss ett lite märkligt intryck av staden. Vi fick dock en trevlig promenad från Luthers bostad i östra delen av staden, vidare till Slottskyrkan med den världsberömda porten  Luthers gravplats. På vägen dit passerade vi även  stadskyrkan. Det är bilfritt nästan hela vägen och en hel del uteservingar att sätta sig vid.

Vi bodde på Luther-Hotel Wittenberg som var bra med bra läge - dock inga fembäddsrum.

Utanför Martin Luther Universitet

Etapp 7 - sista etappen med Malmö som mål 68 mil

Vi styrde kosan mot Malmö en dag tidigare än beräknat för att se matchen Sverige - England hemma. Kortaste vägen är att ta färjan från Rostock men har du otur med förjorna så är det lång väntan. Vi väljer därför att ta färjan Rödby - Puttgraden som går var 45 minut. Borta bra men hemma bäst dock blev det förlust i matchen mot England.

Här hittar du fler bilsemestrar…klicka nedan!

Jag blev väldigt nöjd med planeringen av vår bilsemester. Det var väl avvägda stopp med lagom långa sträckor att köra och en trevlig variation på våra besök. Korsvirkescharm, nöjesfält och underbar natur och dessutom trevligt umgänge under veckan vid Gardasjön - vilken härlig roadtrip!