Köpenhamn

y

Minisemester i Kongens by

En vacker sommardag på förmiddagen drog jag och min man till Danmarks vackra huvudstad, Köpenhamn för att "turista" med en övernattning. Bor man i Malmö, är det enkelt - med en halvtimmes tågresa så hamnar du på centralstationen. Vi hade en väldigt lätt packning med oss, då vi hade bestämt oss för att testa att cykla i staden. Det finns ett rikt utbud av hyrcyklar - vi valde bycykeln. Bycyklens cykelställ finns på alla stora sevärdheter och på många, många andra ställen vilket passade oss perfekt (det fanns t.o.m. ett mitt emot vårt hotell).

Det var också ett enkelt system - du skapar ett konto på din telefon och sedan loggar du in på cykelns GPSskärm med ditt användarnamn och lösenord. När du ställer tillbaka cykeln i ett ställ avsett för bycykeln så debiteras du med 30 kr (2019) för varje påbörjade timme.Väldigt smidigt! Hämta en karta över Köpenhamn på turistbyrån vid centralstationen så kan du se var cykelstationerna finns. Klicka på den svarta "knappen nedan så kommer du till en karta över cykelvägar i Köpenhamn:

Vill du komma till Bycyklen så klickar du på knappen nedan:

Mer om Köpenhamn? Klicka vidare på någon av de svarta knapparna.

Utanför en av de tre ingångarna till Christiania

Christiania

På väg in på Christiania - fin graffiti!

Vårt första mål var Christiania som ingen av oss hade besökt förut. På köpmannegade ställde vi ifrån oss våra cykler. Christiania är ett gammalt militärområde som fungerar som ett "parallellsamhälle" i Köpenhamn. Det grundades 1971 då hippies tog över området. Här bor folk i gamla kaserner, järnvägsvagnar, husvagnar och ruckel men även kreativa, moderna hus. Enligt Danmarksguiden.se bor här en brokig blandning av hippies, konstnärer, miljökämpar, fritänkare och andra människor med alternativa livsstilar. Man ser många med alkohol- och drogproblem. Droghandeln sker öppet. Det finns ett par kafeer, restauranger och några handelsbodar.

Det var ruffigt på många platser men det kändes absolut inte obehagligt att gå där. Vi var där i semestertider och turisterna var många. Jag förvånades av de fantastiska planteringar och växter som var utplacerade - olivträd, palmer, bouganvilla och nerium i gigantiska i urnor - superfint! Tyvärr inga foton härifrån, då det fanns skyltar om att det råder förbud att fotografera inne i fristaden. Det vågade jag inte trotsa! Roligt att ha varit där och sett med egna ögon hur det ser ut men jag kommer inte att återvända.

Promenad till Hotel Strand vid Nyhavn

Trevlig promenad som rekommenderas - välj att följa vattnet i mesta möjliga mån!

Från Christiania får du en trevlig promenad på ca 15 - 20 minuter längs med vattnet. Vi stannade till på The Corner Coffee & Winebar och tog en lunch där. En väldigt liten men väldigt god portion scrambled eggs. Sedan fortsatte vi den fina turen över Inderhavsbroen där man bl.a. ser operahuset och Skuespilshuset, så småningom ser man även vyn över Nyhavn. Vårt hotell var verkligen bra - toppenläge, fräscht med charm och väldigt prisvärt - dessutom bjöds det på en flaska bubbel! Trevligt!

The Corner - mysigt!
Hotel strand - mycket bra!
Operahuset
Vilas mockajacka - mitt fynd!

När vi lagt av oss ryggsäcken tog vi oss ut på byen igen och nu tog vi sikte på anrika Magasin du Nord. Sommarrean var i full gång och jag fyndade en mockajacka som jag är väldigt nöjd med. Snygg - eller hur?!

Efter shoppingen behövde vi lite vila innan vi skulle ut och äta. Nu hade flaskan med mousserande vin kommit upp på rummet - det passade perfekt! Gött att ta en eftermiddagsslummer innan middagen.

Middag på Hyttefadet

Vi tog oss till Nyhavn där vi valde att äta på Hyttefadet som verkade populärt. Det blev en burgare med klyftpotatis och en friterad rödspätta. Det var gott men de kunde ansträngt sig mer med upplägget - en trevligt presenterad tallrik gör stor skillnad, tycker jag. Det är så mysigt att sitta i Nyhavn och se på den strida ström av människor som passerar förbi - alla sorters människor och lyssnar du så hör du många, många olika språk i en salig blandning (förvånansvärt många norrmän). Därefter gick vi en sväng runt kvarteren med Kongens Nytorv och sedan hamnade vi på Nyhavn igen och avslutade kvällen med en irish coffee.

Restaurang Hyttefadet i Nyhavn
Irish coffee sitter perfekt då sommarkvällen börjar bli kylig!

Rummen på Strand är inte stora men badrummet är fräscht och snyggt och sängarna var sköna. Jag uppskattade att man hade lagt en paket med ögonlapp som jag kunde ta på mig. Det var ganska bra mörkläggningsgardiner men jag är extremt ljuskänslig och vaknar ofta när solen går upp.

Frukosten på strand var mycket bra med allt vad vi kunde önska oss. Miljön är mysig men nackdelen med stora hotell är att det blir så mycket folk och det förtar mycket av mysstämningen. Efter frukost checkade vi ut och loggade in på vars sin cykel. Nu var det dags för nästa etapp som startar längs med vattnet ut mot Citadellet där man bl.a. passerar Amalienborg där "dronningen" bor. vintertid

Amalienborg

Den lille Havefrun vid citadellet

Tur med vädret - blå himmel, sol och ca 20 grader - helt underbart efter några regniga, grå dagar! Nu ställde vi in GPSn på den lille havefrun och cyklade iväg längs vattnet. Vi passerade bl.a. hotell Admiral där vi hade vår bröllopsfest för 26 år sedan. I hamnen låg många kryssningsfartyg och det rörde sig väldigt många människor längs med vattnet. Vid havefrun var det tjockt med turister men vi lyckades få några bilder av henne. Hon är förvånsvärt liten med tanke på att hon får så mycket uppmärksamhet :) Edvard Eriksson har skapat denna bronsstaty som avtäcktes 1913. Fin är hon!

Dammen i botaniska trädgården

Botaniska trädgården och Kongens have

Nästa mål var Botaniskan och kongens have som ligger intill varandra. Det fanns ett cykelställ mellan parkerna där vi lämnade våra cyklar. Jag är en stor trädgårdsfantast - ibland saknar jag tiden som blomsterhandlare och det får jag ta igen under blomstertiden ute. Köpenhamns botaniska trädgård består av bl.a. en avdelning för perenner vilken var ganska tråkig. Det finns också en del med alpväxter som är skapat som en stort, vackert stenparti på en höjd med trappor och slingrande stigar. Jag gillar stenpartiväxter och fann denna del inspirerande.I parken finns också palmhuset som var stängt för dagen. Vi promenerade vidare och kom till damm en där man vid ena långsidan har gjort en pergola som en gångtunnel, där det klänger vildvin och andra klätterväxter. Är du som jag, en trädgårdsvän, kommer du säkerligen uppskatta en promenad runt parken. Jag blev uppfylld av den vackert anlagda parken men jag blev inte imponerad av några unika växter. Det är vackert, rofyllt och prydligt men det är inte en mängd imponerande träd, buskar eller blommor som gör Köpenhamns botaniska trädgård värd ett besök - i mina ögon.

Vi hade tänkt att besöka kongens have också eftersom ingen av oss har varit där men vi ombestämde oss och valde att spara den till nästa Dansmarkstur. Istället tog vi apostlahästarna mot Ströget. Efter en kort promenad kom vi till Kultorvet där vi stannade för att ta en öl och titta på folk.

Kul torg - Kultorvet!
Runde tårn
Julgranskula med den lille havefrun

Ströget - Runde tårn - smörrebröd - julkula...

Vi ville gärna ta en tur på Ströget också - det är ett så härligt folkvimmel där! På vägen dit passerade vi Runde tårn som vi hade lite planer på att vandra upp i men ideträckte inte orken till .Det finns på bucketlistan så nästa gång kanske! Runde tårn byggdes på 1600-talet till studenterna som ett observatorium. Det lär vara en fin utsikt uppe på toppen där man kan gå ut på en terass. Det måste man ju bara göra vid något tillfälle! Väl framme vid Ströget tog vi också en tur in på varuhuset Illum och sedan började vi bli hungriga. Vi gillar smörrebröd och funderade på Kanalcafeet som vi inte har besökt förut men på vägen dit passerade vi två riktiga klassiker när det gäller smörrebröd - Kronborg och Sorgenfri. Det fanns ett ledigt bord utanför Kronborg och där hamnade vi vilket vi inte ångrar. Smörrebröden är stora här. Vi tog in ett med räkor, ett med fiskefilet och ett med rostbiff. dessa delade vi på och det var precis lagom! Jättegott! Därefter kändes det lagom att strosa vidare längs med Ströget men jag vill tipsa om den lilla julbutiken som ligger på samma gata som smörrebrödkafeerna. Som den resefantast som jag är så pryder jag så klart min julgran med kulor från olika resmål och givetvis måste jag titta in i butiker som denna. Här hade tiden stannat några decennium. Till min lycka hittade jag en kula med den lilla havefrun - det blev ju perfekt minne av denna resan!

Vill du ha fler tips på smörrebröd? Klicka på svarta knappen nedan;

Mums med Smörrebröd på Kronborg
Rostbiff remolade & lög

Jag kan varmt rekommendera den trippen vi gjorde - så mycket "hygge" och så många trevliga, vackra ställen!