Kalifornien - Grand Canyon

- Las Vegas

Det här är väl något av en drömresa - "once in a lifetime" - och då vill man ju att det ska bli en riktigt, riktigt lyckad resa. Hur gör man?

Var ute i god tid - dels för att hinna läsa på och välja ut vad du vill se och uppleva men också för att få tillgång till de mest prisvärda boendena. Vi bokade flyget och en del hotell, 10 månader före avresa.

Vi valde att starta i San Fransisco för att sedan köra längs den magiska kusten, Big Sur, ner till Los Angeles och därefter ta oss västerut mot Las Vegas och Grand Canyon. Givetvis kryddat med olika trevliga kortare stopp på vägen. Det blev en väldigt lyckad roadtrip!

San Fransisco

Vi startade vår drömresa, runt midsommar, i San Fransisco. Här bodde vi tre nätter på Hotel Del Sol, A Joie De Vivre Boutique Hotel. Vi är 5 i familjen och försöker att hitta prisvärda hotell som har stora familjerum vilket detta hotell har. Hotellet har t.o.m. en liten pool och vi tyckte läget  var bra - dock ska man veta att frukosten var bedrövlig. Helhetsintrycket från oss är ändå klart godkänt. I San Fransisco vill man givetvis se Golden gate bridge, Fischermans Wharf och åka spårvagn. Vi åkte också ut till Alcatraz - the Rock vilket var en riktig höjdare! Fantastiskt bra arrangemang som alla i familjen kunde ta del av. Du får hörlurar och blir guidad runt fängelset på ett väldigt trevligt sätt. Vi var ganska nöjda efter 3 dagar i San Fransisco  och då var det dags att hämta vår hyrbil för att ge oss söderut. Vi tag fasta på andras råd att ta tid på oss på Highway 1  och delade upp den ca 55 mil långa sträckan på 15 - 20 mil per dag - 3 övernattningar.

Carmel

Vi körde ca 20 mil och stannade till i Carmel för att sammanstråla med kära svåger, svägerska och kusierna. Vi passade på att äta lunch tillsammans och titta runt i staden där Clint Eastwood har varit borgmästare. Missa inte stranden med de karaktäristiska cypressträden.

Big Sur

Från Carmel och ca 15 mil söderut, sträcker sig ett område längs kusten, som heter Big Sur. Kör du på highway 1 får du se fantastiska, dramatiska vyer där Santa Lucia-bergen möter Stilla havet. Jag var helt betagen!

Bara 3 mil söder om Carmel hade jag hittat ett spektakulärt boende hos Don Herington på Dragon house och Rainbow house. Det skulle bli väldigt spännande att se vad vi hade bokat.

Vi tog av på en liten slingrande grusväg, rakt in i redwoodskogen och nu bar det uppåt. Plöstligt möttes vi av en galning som körde som om han var jagad och förde tankarna till filmen "den sista färden".  Vad skulle vi möta vid vårt mål? Till slut kom vi fram till en skylt som talade om att vi hittat rätt: Don Loui

Vi tillbringade en natt i dessa underbara hus - dock bör jag väl tillägga att alla i vårt gäng inte var lika entusiastiska som jag. Man inte ska förvänta sig ett välstädat och modernt boende, om man funderar på att bo här.

Vi gav oss iväg på morgonen och hade kört drygt 3 mil, ungefär en timme, då vi stannade till på Cafe Kevah / restaurang Nepenthe. Bra brunch med mer av de fantastiska vyerna!

Nu skulle vi fortsätta till fots och vi hade blivit förvarnade om att det var en riktigt brant stig upp till husen ....och vi skulle försöka få upp våra väskor...

Det gick bra och vi kom upp till två helt magiska hus skapade av Don Loui - en konstnär och tillika trädgårdsarkitekt. Vi hade köpt med oss mat för kvällen och tillbringade eftermiddagen och kvällen på en terrass med makalös utsikt över skogen och havet långt borta. För mig var detta något alldeles speciellt - jag förälskade mig i detta Rainbow hus målat i en symfoni av färgkombinationer. Detta reseminne har en speciell plats i mitt hjärta!

San Luis Obispo

Efter ca 20 mil från Carmel på highway 1 var vi framme i San Luis Obispo där det superkitchiga hotellet Madonna Inn ligger. Detta ville vi inte missa - superamerikanskt,  med allt från rosa lyktstolpar och parasoll till en restaurang full av med glitter och glamour.  Fräckt poolområden där det mesta så klart också går i rosa.  Alla rum har olika teman - Love nest, Cave man, Desert sand osv. Vi bodde på Captains bridge.  Roxette har tydligen spelat in videos här. Vi valde att äta inne i den lilla staden då vi hört att maten inte var så bra på Madonna Inn.  Kul ställe men en natt räckte bra för oss.

Solvang och Santa Barbara

Från San Luis Obispo styrde vi kosan mot Santa Barbara, dit det är 15 mil. Vi hade fått tips om att Solvang skulle vara en liten charmig stad med danskt "påbrå". Solvang betyder "Soläng" på danska och grundadesav en grupp danska lärare i början av 1900-talet som flyttade dit för att slippa Mellanvästerns stränga vintrar.

I Solvang finns ett antal bagerier, restauranger och butiker som erbjuder ett "smakprov" av Danmark. Man kan också se en kopia av den lilla sjöjungfrun. Solvang var ett trevligt ställe att stanna till i.

Därefter körde vi vidare mot kusten och kom fram till Santa Barbara. Här bodde vi på ett fint hotell som heter Fess Parker by Hilton - ytterligare ett hotell som kunde erbjuda stora familjerum med 5 sovplatser. Hotellet ligger precis vid strandpromenaden - bara att passera en väg så är du nere på den fina stranden. Det är också gångavstånd till hamnen där det ligger flera restauranger.

Vi stannade en natt här och fortsatte sedan till Los Angeles.

Los Angeles

Knappt en timmes körning från Santa Barbara, söderut mot Los Angeles, finner man Camarillo Premium Outlets där vi stannade för att shoppa loss.  Ett par tusenlappar fattigare,  fortsatte vi mot Los Angeles. Vi hade då ca 15 mil kvar men oj, vilken trafik och vilka vägar -  sex filer! Vi stod länge, länge i stillastående köer och det är tydligen vardag när man kör runt Los Angeles.

Hollywood och Universal studios

Hollywood och Universal studios ville vi absolut besöka. Hollywood var inte fullt så glamoröst som jag hade tänkt mig men väldigt roligt att ha varit där. Roligt att köra runt och titta på de gigantiska husen.

Universal studios behöver nog ingen presentation - gigantisk nöjespark med nöjen för alla.

Efter härliga dagar i los Angeles så var det dags att köra vidare ut i öknen mot Grand Canyon.

Vi hade bestämt oss för att stanna en hel vecka i Los Angeles och då är det trevligt att ha ett hus att röra sig i, med möjligheten att laga mat själv. Det fanns ett stort utbud på både Homeaway och Airbnbn. Vi hyrde ett stort, bra hus med pool - perfekt för två familjer. Det låg i Anaheim, inte långt från Disneyland. Härifrån gjorde vi utflykter till Hollywood, Universal studios, Santa Monica och Huntington Beach.

Santa Monica

Santa Monica pier var värt ett besök - väldigt mycket folk som flanerade och massor av restauranger och butiker. Man kan promenera ner till Venice beach men det är en bra bit. Vi promenerade till Muscle beach men gick sedan tillbaka till bilen och körde genom Venice beach som inte gav oss några bestående intryck, mer än att vi såg en del utslagna människor.

Vi tog oss också ner till Disney Downtown som är ett stort område utanför själva nöjesparken med många restauranger och butiker. På kvällen bjuds det på fyrverkerier. Det var inte så långt att promenera till Disney Downtown men det var dåligt med trottoarerna sista biten - inte byggt för gående.

Hoover damm - Las Vegas

En övernattning i Grand Canyon fick räcka för oss. Nästa mål var Las Vegas med ett stopp vid Hoover damm. Hoover damm är en kraftverksdammbyggnad över Coloradofloden.

Det blev ett kort stopp och sedan fortsatte vi till Las Vegas. Las Vegas är en galen värld med spel överallt, massor av neonljus, limousiner och spektakulära byggnader. Och varmt! Vi bodde på Embassy suites hotell - en hotellkedja som vi har bott på tidigare och varit nöjda. De får toppbetyg även i Las Vegas. För 10 personer kostade det mindre att ta limousin, istället för 3 taxibilar - kul att ha gjort det! För min del var två nätter tillräckligt i denna galna värld. Det är jätteroligt att ha varit i Las Vegas men jag återvänder inte.

Vi lämnade vår hyrbil på Las Vegas flygplats och flög sedan till Los Angeles där vi bytte plan och sedan vidare hem till Sverige.

Grand Canyon

Från Anaheim, LA bar det iväg mot Arizona öknen - vi hade ca 80 mil till Grand Canyon. Vi valde att ta en övernattning efter 50 mil, i Kingman. Där hade vi förbokat ett motell som hade familjerum för 5 personer, Days Inn by Wyndham Kingman West. Det var Ok - vi stannade bara för att äta och sova vilket fungerade bra. Vi höll dock på att bli utan mat då matställena runt motellet, stängde tidigt.

Väl framme i Grand Canyon village checkade vi in på Maswick Lodge som också hade stora familjerum. Rummen var till belåtenhet och härifrån hade vi bara några minuter att gå till "the rim". Vi köpte med oss picknickmat och begav oss ut i värmen för att se det unika landskapet. Det var hissnande att sätta sig vid kanten och några av oss tyckte att det var riktigt obehagligt. Vi var förvånade över att det var så pass lite säkerhet kring stupen - det är inte mycket till staket runt "trailen".

Vi åt middag på kvällen på ett riktigt bottennapp - resans i särklass sämsta mat - Bright Angel Restaurant. Undvik!

Senare på kvällen hade vi bokat en busstur - Sunset bus tour vilket var en häftig upplevelse. En glad, vänlig guide körde oss till några olika fina utsiktsplatser - lika magiskt på varje plats men höjdpunkten kom vid sista stoppet där vi fick se solen försvinna i horisonten.  Makalöst vackert!

Vilken otrolig road trip - vackra och galna stadsupplevelser varvade med roliga boenden, poolhäng, nöjespark, glitter och glamour och sist men absolut inte minst - helt fantastiska naturupplevelser!