Långweekend i London med bl.a Sky Garden, Tottenham spur stadion och Mamma Mia

Hotell

Kristi himmelsfärdshelgen (2023) åkte jag med man och våra tre vuxna barn till London för att fira min 60-årsdag i förväg. Det visade sig vara svårt att hitta hotell till vettigt pris om man vill bo centralt. Trebäddrum var inte lätt att hitta. Jag ville bo hyfsat nära Victoria station då vi skulle landa på Gatwick och tåget går direkt till Victoria. Det bästa vi hittade var Best western hotellet Corona (se kartan nedan) och det var ett bra val.

Förra gången vi åkte till London, landade vi på Heathrow och då åker man tåg till Leicster square. Där finns ett Premier Inn-hotell som var riktigt bra. Det är ett trevligt läge med närheten till covent gardens alla restauranger.

Sky garden - uberboat på Themsen

Det finns fina gratisnöjen i London - Sky garden är ett sådant. Boka i god tid så slipper ni köer! Utsikten är väl värd ett besök och sedan kan man passa på att gå förbi St Paul cathedral som ligger alldeles i närheten eller ta en tur på Themsen. Vi tog en uberboat från St George warf/Vauxhall till London city brige och därifrån var det knappt 10 minuter att gå till Sky garden. Båtarna är ett väldigt trevlig och smidigt sätt att förflytta sig i London. Smidigt är det också då det är samma beralningssystem som tunnelbanan har.

Fotboll - Tottenham Spur Stadium

Premier league är speciellt för fotbollsfantaster och i vår familj var detta något som blev en av höjdpunkterna på vår resa. Vi bokade våra biljetter till Tottenham spur stadium via Dynamosport. Biljetterna kom sent men det fungerade annars bra. Vi tog tunnelbanan till stationen som heter Tottenham Hale och sen promenerade vi knappt en halvtimme till stadion. Det är otroligt välordnat vid ingångarna, säkerheten känns trygg och inga köer (vi var där i god tid). Inne på stadion finns maasor med barer där man kan handla dricka och snabbmat. Inga långa köer där heller utom i halvtid men det gick snabbt trots köer.

Matchen vi såg var Tottenham - Brentford som slutade 3 - 1. Vi hade hoppats på att få se Pontus Jansson spela men han var tyvärr skadad. Det var en mäktig upplevelse på denna gigantiska arena där vi hade platser nästan högst upp på kortsidan.

ABBA voyage - Mamma Mia

I höstas var vi på Abba arena och såg Abba voyage vilket var något alldeles speciellt. Det kan vara bra att veta att det är en bit att åka till ABBA arena men det var smidigt att ta sig dit. Vi tyckte det var svårt att hitta något ställe att äta på när vi sökpå nätet. Det visade sig att det finns lite ställen precis utanför arenan.

Nu till vår vårresa hade vi bokat Mamma Mia på Novello Theatre vilket också var fantastiskt bra. Detta ligger nära Covent garden så vi hade bokat Ave Mario där vi fick fantastiskt god mat.

Afternoon tea i Kensington och promenad vidare till Nottinghill

Afternoon tea lockade även om vi tyckte att det är orimligt dyrt. Efter en noggrann "marknadsundersökning" fastnade vi för Caffe Conserto i Kensington som inte tillhörde de ställen som tar mest betalt men som såg ut att ha dn trevlig miljö och goda recensioner. Det känns lyxigt att få in faten i flera våningar med sandwiches, scones och vackra bakverk men jag kan inte säga att det är prisvärt. Nåväl, nu har vi gjort det!

På väg till Caffe Conserto passerade vi Kensington Palace och tog en runda i Kensington garden. Nottinghill var också ett mysigt område att promenera runt i. Här hittar man mysiga kvarter med färgglada hus och ett betydligt lugnare tempo. På Portabello road finns roliga butiker och många cafeer.

Förra gången vi var i London åkte vi med Golden tours "afternoontea-bus" vilket var mer av en happening. Där fick vi bottomless med prosecco (vilket egentilgen inte ingick i priset😉) och hade en väldigt rolig resa runt London.

Restauranger

Det finns så otroligt många bra restauranger i London men jag vill ändå nämna ett par som vi testat mer än en gång och varit otroligt nöjda med. Jag har fått tipsen via facebookgrupper.

Ave Mario är en restaurang som ligger i Covent garden som verkligen är värd ett besök. Miljön är speciell och maten superb. Boka bord i mycket god tid. Jag vill minnas att man bara kan boka en månad innan och då gäller det att vara på hugget. Bilden nedan är från översta våningen. Våningen under är också trevlig men första gången vi var där hamnade vi i källaren och det var inte lika trevligt.

Ett annat tips är The Port House - strand som är en prisvärd tapasrestaurang med en diger meny där alla kan hitta något man gillar.

Mitt tredje tips är Ivy - en kedja som finns på många ställen i London. Det är många som nämner Ivy när folk ber om tips på bra restauranger i London och jag instämmer! Vi hamnade på Ivy i Covent garden och var mycket nöjda.

Greenwich

Förra hösten tog vi en heldag i Greenwich vilket var ett riktigt trevligt besök. Smidigast är det nog att ta sig dit med båt på Themsen. Det är dessutom väldigt trevligt att få se London frå<n båten.

När man går av båten ser man museet där man kan upptäcka Cutty sark - ett av världens mest berömda segelfartyg. Vi hoppade över det denna gång och gick vidare Greenwich market. Där strosade vi runt och tog en lunch på en pub. Sedan promenerade vi upp till The royal observatory - ett astronomiskt observatorium byggt på 1600-talet. Besöket på observatoriet var mycket intressant och det bjuds på en magnifik utsikt. Här finner man också Prime meridian line som definierar Greenwich mean time. Det blev en väldigt trevlig dagsutflykt!

London är ett resmål som alltid ger mersmak! När man åker därifrån har man många ideer med sig om vad man vill se och göra där nästa gång.  Jag vill se Queenmusikalen!