Collage Park-Georgetown/Washington-Niagarafallen-New York

Ååååhhh så gott det är att återses när man varit borta från sina nära & kära länge! Syftet med denna resa var främst att hälsa på vår dotter Maria som pluggar på University of Maryland i en liten ort strax utanför Washington DC. Det var fantastiskt roligt och härligt att besöka Maria och se hennes fina universitet men resan blev mycket mer än så.....

COLLEGE PARK - UNIVERSITY OF MARYLAND

Webbplats: https://www.umd.edu

University of Maryland är ett amerikanskt universitet som rankas 2018 som det 69:e främsta lärosätet i världen (!) enligt Times Higher Educations. Det ligger i Collage Park, straxt utanför Washington. Universitetet grundades år 1856. Det ligger vackert inbäddat bland stora grönområden och har imponerande, pampiga byggnader.

Vi bodde på ett fyrstjärnigt hotell i Collage Pak som heter The Hotel at University of Maryland - mycket prisvärt! Vi fick ett stort läckert rum med ett tjusigt badrum.  Här finns också pool, fitness center och tre olika restauranger på bottenplan. Vi åt på den grekiska restaurangen och var mycket nöjda med maten.

Det var verkligen roligt att få se universitetet, campus, hur studenterna kan bo och att faktiskt få en liten inblick i studentlivet i Amerika. Det är sjukt dyrt att studera i USA. Som exempelvis boendet - Maria och hennes kompis delar ett rum, i en lägenhet på campus. I lägenheten bor sex personer (två har enkelrum och två rum delas som ett dubbelrum).  För ett dubbelrum som är LITET, betalar de 10 000 kr/månad per person!

Mat är också väldigt dyrt. De menar att det är billigare att äta snabbmat (läs skräpmat)  än att handla mat och laga middagar själva.

Dyrt är det - dollarn står högt - men vilken upplevelse de får med sig! Man är lyckligt lottade här i livet om man får chansen att vara med detta.

College Park och universitetet är inte bara fint - det har också ett bra läge med närhet till mycket -bl.a. Washington (15 min med tunnelbana), New York och Boston.

Klapp på sköldpaddan ger bra studieresultat

Georgetown - Washington DC

Georgetown Suites

Efter att ha fått en inblick i universitetslivet drog vi vidare till Washington eller närmare bestämt Georgetown som Maria menade var det bästa delen av Washington...och det hade hon rätt i. Vi valde att bo på Georgetown Suites som visade sig att vara ett bra val. Det är ett trestjärnigt hotell som ligger väldigt bra med närhet till både centrum och waterfront.

Georgetown university

Georgetown är en lugn, välmående del av Washington. Här finns ett gammalt anrikt universitet som för tankarna till Harry Potters Hogwarts. Kvarteren runt universitetet är mysiga att strosa runt. JFK Kennedy bodde i dessa trevliga kvarter.

Det finns många trevliga matställen i Georgetown. Vi besökte puben JPaul som serverade finfina hamburgare! På kvällen åt vi på en mycket populär restaurang - Flavio. Här fick vi se många av studenterna - hög stämning och väldigt god mat! Prova pastan med scampi! Såå god!

Swedish House

Ett annat trevligt område att strosa runt i är strandpromenaden vid Potomac river i Waterfront Park, där du det inte är bara vackert - där hittar du också, på absolut bästa läge, The Swedish House där den svenska ambassaden är inhyst tillsammans med bl.a. ett Event Center- Företag med svensk anknytning kan hyra in sig i The Swedish house. Nere vid waterfront ligger flera matställen och ett bra sådant är Farmer Fischer Baker som vi provade- Jättebra! Boka bord!

Strandpromenaden Georgetown

I Washington finns många "must see" som inte behöver någon närmre presentation men jag vill nämna att det är verkligen trevligt att promenera runt the National mall där flera storslagna byggnader ligger - Capitolium, Lincoln memorial, Washington Monument  (den höga obelisken)  och flera museum ligger. En brittisk vetenskapsman vid namn  James Smithson (1765-1829), skrev i sitt testamente att om hans syskonbarn dog utan arvingar  skulle hans tillgångar gå till USA:s regering för grundandet av en "institution för ökandet och spridandet av kunskap". Släktingen dog barnlös och en stiftelse grundades - Smithsonian Institution. Tack vare Smithson är alla museum gratis så det är bara att slinka in och ta en titt där du blir inspirerad. Vi kikade in på botaniskan och på National Space and Air museum.

Vita huset

Från National mall är det inte så långt att gå till hamnen - the Wharf district där det ligger flera restauranger- En trevlig sådan är den mexikanska restaurangen Mi-vida. Här åt vi tacos med olika fyllningar som var supergoda! Vill man ha ett enkelt och snabbt mål mat så fanns det även ett antal food trucks där - och Shake Shack som har fantastiskt goda hamburgare!

Capitolium
Trevlig mexikansk restaurang

Niagara fallen

Vi valde att ta en tvådagars bussresa från New York till Niagarafallen med Empire Vacations. Deras resor hittar du på exempelvis Tripadvisor och Viatours sidor. Det är en lång bussresa men vi upplevde inte den som jobbig. Dels för att det var en duktig, underhållande guide som hette Ben och dels för att det  väl avvägda pauser inlagda. Väl framme vid vattenfallen så släpptes några resenärer av på amerikanska sidan - se till att du har pass med och kan åka med till kanadensiska sidan. Det är där som den bästa vyn finns. Nedan ser du ett filmklipp från kanadensiska sidan som visar Hästskofallen och bron vid American falls.

Niagarafallen består av tre vattenfall som tillsammans har de den högsta flödeshastigheten för vattenfall i hela världen.  Det rinner en flod som är gräns mellan USA och Kanada och det är i denna flod som fallen finns. På amerikanska sidan ligger det stora "American Falls" och på andra sidan Niagarafloden, i Kanada finns det ännu större "Horseshoe Falls". Det tredje och minsta fallet heter "Bridal Veil Falls" och ligger på amerikansk mark, nära "American Falls".

Regnbåge i Hästskofallet
Vy från båten Maid-of-the-Mist

I vår resa ingick en tur med båten Maid of the Mist. Så häftigt! Iklädda rosa regnponchos tog vi oss ombord på båten som förde oss ända fram till kanten av Hästskofallet. Kraften från vattenfallet är enormt mäktigt - dånet av miljarder liter vatten som faller varje timme är minst sagt öronbedövande. I över hundra år har människan utvunnit energi ur vattenfallen. För att inte minska turisters behållning av Niagarafallen skrev USA och Kanada på ett avtal som begränsar energiuttaget.

Redo att ge oss ut på floden och fram till Hästskofallet

Vi bodde på den kanadensiska sidan, på ett bra motell - Ramada Inn. Det låg i utkanten av byn. Kanadensarna har byggt upp ett "mini-Las Vegas kring fallen vilket kändes helt knäppt! Vi hittade, med hjälp av vår guide, Ben, en bra restaurang som hette The Keg.

På hemvägen stannade bussen till vid ett Premium outlet som var jättebra. Dock är en och en halv timme väldigt kort när man ska shoppa loss, så ett tips är att välja ut vilka butiker man vill besöka i förväg. Vi åkte klockan 7 på morgonen och var tillbaka i New York, dagen därpå, vid åttatiden på kvällen. En riktigt givande bussresa!

New York

De sista dagarna på vår tripp tillbringade vi i New York. Detta var vid månadsskiftet oktober - november och jag hade packat för regn och rusk. Men till vår stora glädje så bjöds det på ett makalöst härligt väder. Vi hade 20 grader varmt och klarblå himmel! Oj, så fint det var med alla vackra höstfärger som glödde i solen i Central Park.

Brooklyn bridge
rooftopbaren The Fifth
High Line
Bron i Central Park

Vi fick också en härlig promenad på Brooklyn bridge och vidare längs med vattnet på Brooklyn Heights Promenade. Härifrån har du en magnifik utsikt över Manhattans finansdistrikt och möjlighet att få fina bilder. Därifrån tog vi Montague street upp mot Flatbusch Avenue och letade upp Junior´s restaurang som vi hade hört skulle ha NYCs bästa cheesecake. Mumsfillibabba!

Nu hade vi gått nästan 20 000 steg och var möra i benen. Man ville ju bara vara ute i det fantastiska vädret, så när Brooklyn var avverkat, tog vi tunnelbanan till The Fifth rooftopbar. Såå härligt att sitta ute i t-shirt den 1 november! Mysig utemiljö på Fifth som dessutom har Happy hour mellan kl 14 - 19,

Man vill ju gärna passa på att shoppa när man befinner sig i USA. Det lilla vi hade shoppat på resan till Niagara var ju bara som en aptitretare... Så vi begav oss till Jesey Gardens outlet som i hade hört skulle vara bra. Det gick väldigt smidigt att ta sig dit. Buss 111 från Port Autorithy går var 10e minut på förmiddagen. Kolla bara upp när du ska hem för vid luchtid går bussen inte så ofta. Många fina fynd hittades bl.a. på Tommy Hilfigher, Levi´s och Timberland.

Vi fick en riktigt fin middag på restaurang Buddakan som ligger vid Chelsea market. Så häftiga lokaler, fin service och rolig meny. Lokalen för tankarna till Hogwarts matsal med de stora ljuskronorna som hänger i det höga  taket.

Restaurang Buddakan - WOW!

Minskoff Theatre

För många år sedan då vi besökte NY, gjorde vi misstaget att köpa biljetter till en musikal (Cats) någon dag efter att vi anlänt till USA. Har man då stigit upp tidigt och gått långt (vilket man lätt gör i New York), så blir det svårt att hålla sig vaken. Vi somnade som stockar!

Nu var det dags att verkligen få se en musikal i New York. Vår Maria växte upp med Lejonkungen - så den ville vi givetvis se med henne! Lejonkungen har gått på Broadway i 20 år - den måste ju vara något speciellt, tänkte vi.....och det var den! Den var verkligen fint gjord! Musiken gör så klart sitt till - jättekul att få se den! Detta blev vår avslutning på USA-resan för denna gång. Nästa morgon följde vi Maria på the High Line som förde oss till uppsamlingsplatsen för Megabus som skulle ta Maria tillbaka till Washington. Det är ett smidigt sätt att ta sig mellan dessa städer - 4,5 h och du hamnar på Union station i Washington DC. Jobbigt att ta farväl men nu vet vi hur bra hon har det!

Klicka nedan om du vill läsa mer om NY

Så underbart att få tillbringa härliga dagar med Maria.....och så mycket vi sett på 8 dagar!